Úvod / Škola / Součásti školy / Školní poradenské pracoviště / Pracovní náplň výchovného poradce

Pracovní náplň výchovného poradce

Je vedoucím školního poradenského pracoviště a je podřízen řediteli školy.

Odpovídá za spolupráci se školským poradenským zařízením v souvislosti s podpůrnými opatřeními pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a pro žáky nadané a mimořádně nadané.

  1. Koordinuje:
    • spolupráci členů školního poradenského pracoviště a jeho komunikaci s vedením školy,
    • spolupráci členů školního poradenského pracoviště s ostatními pedagogickými pracovníky,
    • metodické vedení asistentů pedagoga ve škole,
    • kariérní poradenství a výchovu k volbě povolání.
  2. Samostatně zajišťuje:
    • přípravu podmínek pro žáky se specifickými poruchami chování ve škole a koordinaci poskytování poradenských a preventivních služeb těmto žákům školou a specializovanými školskými zařízeními.
    • evidenci zpráv z vyšetření ze školských poradenských zařízení:
      • doporučení z vyšetření ze školských poradenských zařízení pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami,
      • pomoc třídním učitelům při vyplňování školního dotazníku pro školská poradenská zařízení,
      • odesílání dotazníků,
      • shromažďování doporučení ze školských poradenských zařízení, vysvětlení a pomoc učitelům při realizaci doporučení ze zprávy, vytváření aktuálních přehledů žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
    • organizaci a péči o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami:
      • konzultace s pracovníkem školského poradenského zařízení při tvorbě doporučení pro žáka se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané a mimořádně nadané.
    • kariérní poradenství ve škole:
      • průzkum volby povolání ve spolupráci s třídními učiteli,
      • shromažďování informací a metodických pokynů k volbě povolání včetně jejich předávání žákům, jejich rodičům a třídním učitelům,
      • organizaci setkání zástupců středních škol s vycházejícími žáky a jejich zákonnými zástupci.
      • individuální poradenství pro žáky a jejich zákonné zástupce,
      • metodické vedení při vyplňování přihlášek, jejich evidenci a včasné odesílání na střední školy a učiliště,
      • zpracování výsledků přijímacího řízení na střední školy a učiliště a jejich vyhodnocování,
      • metodická pomoc zákonným zástupcům při odvolacím řízení při přijímacím řízení na střední školy.
    • řešení rizikového chování žáků spojených se školní docházkou:
      • evidence absence žáků nad 100 hodin za jedno pololetí, projednávání případů s třídními učiteli, se zákonnými zástupci žáků a žáky, návrhy opatření z toho vyplývající.
      • sledování projevů záškoláctví u žáků školy, přesná evidence neomluvených hodin, projednání případů s třídními učiteli, se zákonnými zástupci žáků a žáky, spolupráce s OSPOD, návrhy opatření.
    • specifické oblasti činnosti:
      • sleduje společně s třídními učiteli žáky neprospívající, hledá příčiny školního neprospěchu a navrhuje způsoby, jak situaci řešit,
      • pomáhá řešit konfliktní situace ve škole (zákonný zástupce žáka – učitel, učitel – žák, žák – žák),
      • společně s metodikem prevence pomáhá třídním učitelům při řešení rizikového chování žáků, hlavně projevy šikanování,
      • vede administrativu své činnosti – zápisy z jednání, evidence konzultací,
      • neustále se vzdělává, sleduje nabídku vzdělávacích kurzů v rámci DVPP a vybraných se aktivně účastní.
  3. Předkládá řediteli školy:
    • návrhy opatření v oblasti volby povolání žáků školy,
    • návrhy opatření v oblasti řešení závadového chování žáků,
    • návrhy organizačních opatření pro zvýšení kvality péče o žáky, kteří mají výchovné a vzdělávací problémy.